Jaha, nu står man här igen och ska hitta på nått kul, ja oftast är det ju självmant och mer där till som gör att jag uppehåller mig i köket. Men när kroppen spökar, tryter motivationen. Jag hade tinat lax och utlovat någon typ av laxsallad. In i kollar kylen, öppnar skåpen - hur ska vi lös det här?
 
Asiatiskt är det som ligger mig varmast om hjärtat när jag ska göra nått "påhitt", där finns så goda smaker att laborera med att är lätt att få till nått utan att behöva tänka allt för mycket. Så det fick bli en utrensning i grönskakslådan och fram med lite goda såser!
 
 
 
Tempurafriterad lax med nudelsallad och mango-ananassås:
 

Ca 4 personer
 
400 g lax
2 nystan tunna glasnudlar
4 gulbetor
4 morötter
10 cm rättika
1-3 sticklökar
Tempuramix (jag köper tempuramjöl i asiatiska affärer som bara är att blanda med vatten, finns även liknande i den vanliga matvarubutiken)
1 chili
2 lime
1/2 dl ljus soja
2-3 msk sesamolja
1-2 msk chiliolja
Rostade sesamfrön
Mango-ananas sås (finns färdig i asiatiska affärer, kan byta mot sötsur sås)
Sriachasås
Olja att fritera i
Salt
 
Skala betorna, morötterna och rättikan, strimla fint, gärna på mandolin. Lägg i isvatten. Koka nudlarna tills de nästan är klara, häll av vattnet, blanda med soja, sesam- och chiliolja och saften från 1 lime, kyl ner. Häll av vattnet från grönsakerna, torka torra och blanda med nudlarna.
 
Skiva laxen i 1x3 cm stora bitar, salta. Blanda tempuramixen enligt förpackningen. Värm olja i en wokpanna, allt fritös eller i en stor vanlig kastrull. Doppa laxen i frityrsmeten, fritera och låt rinna av på papper. 
 
Lägg upp nudelsalladen, toppa med skivad sticklök och sesamfrön. Lägg upp laxen, dom båda såserna och garnera med lime och chili.
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej