Ibland är det enkla det bästa och idag gjorde jag en grönsaksoppa med rotfrukter och kål. För att få riktigt god smak tycker jag att man kan kosta på sig att koka sin egen buljong, det går inte att jämföra med den på tärning! Smakerna blir både renare och mer komplexa, för att inte prata om helt fria från glutamat och andra smakförhöjare. Har man en tryckkokare går det dessutom supersnabbt!
 
Att baka sitt eget bröd är både billigare och godare. Nu har jag börjat uppskatta långpannebröd igen, som är väldigt smidigt att använda och blir bra "portionsbröd" - särskilt till soppa. Här fick några kvarglömda blåbär slinka ner, men man lika gärna använda lingon! Och vill man inte ha några bär alls så är det bara att hoppa över, men det är ett trevligt inslag både för öga och gom med bär i brödet. 
 
Blåbärsbröd:
 
1 långpanna
 
420 gram (ca 6 dl) vetemjöl special
200 gram (knappt 4 dl rågsikt)
50 gram jäst
4 dl mjölk
2 msk socker
1 msk salt
1-2 dl frysta blåbär
 
Lös upp jästen i mjölken. Tillsätt övriga ingredienser förutom blåbär, blanda i en köksassistens 10 min på låg hastighet. Tillsätt blåbär och höj hastigheten, arbeta degen 5 min till. (Arbetar du degen för hand gäller minst dubbla tiden, degen är rätt lös så den kan vara utmanande att knåda för hand.)
 
Häll degen direkt i en bakplåtspappersklädd långpanna. Fördela degen jämt (ta ev lite matolja på toppen för att kunna dra och platta ut den lösa degen). Låt jäsa under plast i 60-90 min. 
 
Sätt ugnen på 250 grader. Ställ in brödet i mitten och kasta in en kopp varmt vatten på botten i ugnen (lägg in en annan plåt när du sätter på ugnen om du inte vill riskera att botten blir vobblig). Fuktigheten gör att det blir lättare för degen att expandera maximalt. Sänk temperaturen till 200 grader efter 10 min, och baka klart brödet i ytterligare 15-20 min. (lägg ev på ett bakplåtspapper över brödet om det ser väldigt brunt ut).
 
Ta ut brödet och lossa det från bakplåtspappret. Lägg det direkt på ugnsgallert och grädda ytterligare 3-5 min för att få en bra skorpa även under brödet. Låt svalna på gallret.
 
 
Klassisk grönsaksoppa:
 

4 rejäla portioner
 
Buljong:
1-2 gula lökar
1 stor klyfta rotselleri
1-2 palsternackor
3 morötter
1 msk hel svartpeppar
Olja
 
Soppa:
Den silade buljongen + ev vatten
2 morötter, fint tärnade
1 klyfta rotselleri, fint tärnad
1 palsternacka, fint tärnad
3-4 medelstora potatisar, fint tärnad
4 ägg
Några buketter blomkål, delade i mindre bitar
Några buketter romanesko alt broccoli, delade i mindre bitar
1 liten bunt (ca 1 portion) spagetti, bruten i ca 3 cm långa bitar
Örtsalt
Salt
Persilja, finhackad
 
Klyfta grönsakerna till buljongen grovt, lägg på en plåt och smörj in med lite neutral olja, rosta grönsakerna i ugnen på 250 grader, ca 20-30 min, dom ska bli mörkbruna på gränsen till svarta på vissa ställen. Lägg i en tryckkokare, tillsammans med hel svartpeppar och koka ca 1 timme på maxtryck. Kokar du i en vanlig kastrull, koka 3-4 timmar, fyll på vatten om så behövs. Sila av.
 
Stek morötter, palsternacka, potatis och rotselleri i en gryta tills de börjar ta färg. Tillsätt buljongen och ev vatten så att det täcker, lägg i spagettibitarna och låt koka på medelvärme tills pastan är klar. Koka under tiden äggen till önskad konsistens. Koka blomkål och romanesko i saltat vatten i en separat kastrull tills dom fortfarande är lätt krispiga, ca 3-5 min, häll av och spola i kallt vatten. 
 
Tillsätt kålen till soppan, smaka av med salt och örtsalt, koka upp. Rör i hackad persilja innan servering. Dela eller klyfta äggen, serveras till soppan. 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej