Det blev en del äpplen i år med. Och det finns ju massa saker man kan göra med denna härliga frukt så det är bara att samla på sig så mycket som möjligt! Eftersom att jag inte har någon matkällare/jordkällare, utan bor i lägenhet med ett pyttelitet kylskåp och inget skafferi, så gäller det att hitta alternativ när det gäller förvaring.
 
Nu så här på hösten och vintern använder jag mig stadigt av balkongen för att förvara allt ifrån mat till frukt och grönt (gäller att ha lite koll på vädret så att det inte kommer någon "värmebölja" eller köldknäpp bara.) Äpplen mår alldeles prima ute i det fuktiga, kyliga höstvädret, i en korg under en filt med skydd från hungriga fåglar. 
 
Den här gången använde jag mig av småäpplen som barnen hade plockat, söta små äpplen i dockstorlek. Lite sura och inte så mycket mat på. Men att koka mos och sen godis går alldeles utmärkt! Och så hittade jag ett recept på "fuskmarmelad" som var både snabbt, enkelt och gott. Det går att använda både färdig äppelmos/sylt* eller som här, bara kokta och passerade äpplen utan tillsatt socker. 
 
Om man inte vet vad man vill göra med sina äpplen kan man koka dom, passera och frysa in moset naturellt, så kan man i efterhand koka sylt eller mos. 
 
 
 
Äppelgodis i marmeladstil:
 
Ca 50 bitar
 
3 dl osockrat äppelmos
1-2 citroner (bara saften)
5 dl strösocker
5 msk Certo fruktpektin (flytande)
Extra strösocker att vända godiset i
 
Koka upp äppelmoset och tillsätt socker och citronsaft.  Låt koka ca 10 min (pass på, det stänker!). Rör i Certo fuktpektin och låt koka 2-3 min till.  Häll upp i en lätt inoljad (det ska absolut inte vara mycket olja!!) form, eller iskubsformar för portionsstorlek. Låt stelna över natten, ploppa ut godisarna och badda bort ev överflödig olja. Vänd i socker, förvara öppet i rumstemperatur.
 
Nästan allt gelègodis mår bra av att "torka" lite i rumstemperatur. 
 
*Använder du färdigt äppelmos tillsätt endast 1 dl socker, använder du äppelsylt tillsätter du inget socker alls. 
 
Passar bra som komponent i en finare dessert, eller som en liten afterdinner-bit med sin tydliga fruktighet och sötsyrliga smak.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej