Skogen är fantastisk! Sverige är fantastiskt! Allemansrätten är fantastisk! Det är härligt att bara kunna gå ut i marken och skörda av det som växer vilt, utan att behöva fråga någon om lov. I helgen var sambon och pojkarna ute och plockade svamp, det blev en middagsskörd med kantareller och lite till övers som fick torka. 
 
Kantareller är ju en klar favoritsvamp (och hos vissa den enda tänkbara) i detta avlånga land, men det är vi ju ganska ensamma om att tycka. I övriga Europa (och resten av världen) så finns oftast en större variation av arter som plockas, hörde någonstans att vi är ett mykofobt land, kanske stämmer det. Oavsett är kantarellen en god och bra nybörjarnybörjarsvamp, barnen tar sällan fel, och när det kommer till trattkantareller kan bestånden bli imponerande stora!
 
Nu har jag ju, som jag tidigare berättade, lite begränsade medel så det gäller att titta i förråden vad som finns. Soppa är alltid bra när man inte riktigt vet vad man ska göra! Och passerade soppor är ändå bättre! Där kan lite av varje få slinka ner och ge karaktär åt rätten. 
 
Här har vi grunden till vad denna middag ska få innehålla.
 
Har du grädde, smör och salt kan du alltid få fram stora smaker ur din råvaror! Och lite miso i soppan sätter fart på umamieffekten utan att ge någon egen distinkt smak. Bra att ha hemma och boosta såser, marinader och som nu, soppor.
 
Sen kom jag på att jag inte hade nått vettigt bröd hemma! Och till soppa är det alltid gott med en rejäl macka som man kan doppa och suga upp det sista man inte lyckas få upp med skeden. Utan jäst och ingen aktiv surdeg, var det till att börja fundera på bakpulversbröd eller nått helt osyrat. Men så hittade jag ett paket torrjäst, jag har inte bakat ugnsgräddade bröd med torrjäst sen jag gick på hemkunskap i skolan. Som skeptiker till vanlig jäst, så är ju torrjäst inte någon favorit. Men jag lyckades hitta ett recept på snabba briocher där man skulle ha torrjäst! Det blev jättebra! Kanske det inte är så dumt med lite fusk i köket ibland? 
 
Kantarellsoppa med snabb-briocher och pestomarinerade kycklingfiléer:
 
4 personer
 
Börja med briocherna, räcker till middagen och ev frukost också:
 
2 tsk (6 g) torrjäst
2 1/2 (250 g) fingervarmt vatten
3 msk mjölk
9 dl (540 g) vetemjöl special
2 1/2 msk socker
2 ägg
1 1/2 tsk salt
100 g smör
 
Använd din köksassistent om du har en, degen är lös och jobbig att blanda för hand. Lös upp torrgästen i vattnet, tillsätt ett ägg och vispa runt ordentligt. Blanda dom torra ingredienserna i en annan bunke, lägg i små tärningar av smöret. Häll ner möjlblandningen i vattnet, kör på lägsta växeln i 10 min, öka hastigheten och kör 5 min till. Låt degen jäsa i två timmar under plast.
 
Ta upp degen på mjölat bakbord, tyck ur luften och gör ett treslag (dvs vik 1/3 av degen mot mitten, ta den andra sidan och vik över. Vänd degen 90 grader och gör samma sak igen, tryck ur luften och gör ett treslag). Lägg tillbaka i bunken och jäs en timme till. 
 
Ta upp degen igen och dela i 8 lika stora bullar, runddriv (rulla bullen med din handflata mot bänken, lägg på lite tryck, alt rulla den som du är van vid). Lägg bullarna på en bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa under plast en timme till. 
 
 
 
Sätt på ugnen på 200 grader, ställ in en form med vatten på botten i ugnen. Vispa upp det återstående ägget med lite vatten och pensla bullarna. Grädda bullarna i ca 15-20 min tills dom är gyllenbruna och glansiga. Låt svalan på galler innan du skär upp dom. 
 
Kantarellsoppa:
 
Några nävar kantareller, jag hade både tratt och vanlig
1 stor gul lök
4 vitlöksklyftor
2 morötter
1 palsternacka
3 stora potatisar
2-3 msk fond (jag hade italiensk kalvfond hemma, ja jag vet ingen hemkokt, men ja även jag fuskar ibland....)
1-2 msk miso
Ca 1 msk örtsalt (beror ju självklart på vilket örtsalt du har, smaka dig fram så det inte blir för salt)
1-2 tsk hel svartpeppar, mald i mortel eller kvarn.
2 dl vispgrädde
2-3 msk smör att steka i.
Vatten till att späda soppan
 
Börja med att hacka löken och vitlöken, stek på låg värme i smör tills löken "smälter" och blir genomskinlig. Hacka svampen grovt.
 
 
Tillsätt svamp och höj värmen något, tillsätt ev mer smör. Stek tills svampen är färdig. 
 
 
Häll över svampfräset i en kastrull, tillsätt skalade och grovhackade rotfrukter och potatis, häll på grädde och så mycket vatten att det täcker, tillsätt fond och örtsalt, låt koka tills allt är mjukt. Mixa soppan slät. Tillsätt miso, smaka av med svartpeppar och ev mer örtsalt/vanligt salt. Späd soppan som så behövs.
 
Pestomarinerade kycklingfiléer:
 
4 kycklingfiléer
Smör att steka i
Några stjälkar bladpersilja
1 liten knippe timjan
1 näve sötmandel
1/2 dl parmesan
Saften från ca 1/4-1/2 citron
1 liten vitlöksklyfta
1-2 dl god olivolja (god är inte lika med dyr, även om dom goda har en tendens att kosta lite mer)
Salt
Peppar
 
 
Börja med peston. Lägg grovhackad bladpersilja (jag använder stammarna också om dom inte är jättegrova), timjan, mandlar (här skållar jag dom INTE), grovt riven parmesan, vitlök, olivolja, salt och citron i en mixer, pulsmixa till en grynig konsistens. Späd ev med mer olja, korrigera smakerna med mer salt eller citron. 
 
Salta och peppra kycklingfiléerna, massera in peston väl (spar lite att toppa med).
 
 
Stek kycklingfiléerna så att dom får en yta, men var uppmärksam så att det inte bränns. Späd med LITE vatten och låt gå klart i ugnen (gärna på eftervärmen från brödbaket) tills dom är klara. 
 
 

Kommentera

Publiceras ej