Jag lagar inte barnmat, alls! Mina barn äter det som serveras till middag, oavsett om det är köttbullar, sushi eller grön curry. När man kan tugga och få i sig mat får man ta av det som står på borde, det är sällan som det görs undantag. Och det har gett resultat! Mina barn äter allt, och då menar jag allt! Minsta flickan är galen i kött, i alla former, från råbiff till pulledpork och en rediga biffar, yngsta pojken är en finsmakare ut i fingerspetsarna så det sjunger om det - han kan tipsa om vad som saknas i kryddning och längta tills nyår då det serveras ostron. 
 
Men ibland behöver man ju inte göra det svårare än vad det behöver vara. Idag när det var gravat lamm och bonussonen var här (som inte fullt ut är lika invigd i att ohämmat smaka sig genom världens olika kök) så bestämde jag mig för att göra ytterligare en rätt. Och vad passar bättre om inte friterad kyckling! 
 
Har på sista tiden börjat uppskatt kycklingvingar. Billigt och bra "fingerfood". Man kan göra Buffalowings, vilket är kanongott, eller så kan man fritera dom hyfsat neutrala - då går det fort och blir jättegott! 
 
 
 
4 personer
 
750-1000 gram kycklingvingar
vetemjöl
1-2 msk örtsalt (gärna det som jag tipsar om att göra själv) obs minska mängden om du använder rent bordssalt!!
2-3 msk paprikapulver
Olja att fritera i
 
3 knyten äggnudlar
2 ägg
2 morötter
Blasten av ett par sticklökar/5 cm av det gröna från en purjolök
2 cm ingefära
2 vitlöksklyfor
1 chili
3- 6 japansk soja
1/2 dl sweetchili sås
Olja att steka i
 
Lime till servering
 
Börja med kycklingen. Dela varje vinge i tre delar, (dvs i varje led), torka av och lägg i en bunke. Pudra över vetemjöl, paprikapulver och örtsalt, blanda väl. 
 
 
Värm olja i en stor kastrull, fritös alt wokpanna. Fritera i omgångar, ca 10 min tills gyllenbruna och genomstekta. 
 
 
 
Varmhåll i ugn och fritera nästa omgång.
 
Koka äggnudlarna tills dom nästan är klara, häll av vatten och skölj snabbt med vatten. Värm olja i en wokpanna, stek hackad vitlök, skivad chili och ingefära tills det börjar dofta. Tillsätt morot och nudlar, fortsätt röra hela tiden. Efter nån minut tillsätt äggen i en del av pannan, rör om så att äggen börjar koagulera, vänd runt i resten av woken. Tillsätt lök, chilisås och soja och rör runt.
 
Servera med friterad kyckling, extra chilisås och lime.
 

Kommentera

Publiceras ej