Friterad mat är farligt gott! Och äter man det inte så ofta kan man gott kosta på sig att fritera ibland. Det är inte alls svårt och man behöver absolut inte någon fritös för att få ett bra resultat. Själv använder jag antingen min gjutjärnswok eller en vanlig kastrull. Viktigt att tänka på är att man räknar med att oljan stiger när man börjar fritera, man bör undvika att ha på köksfläkten och så är det bra att ha ett lock stort nog att kväva en ev eld i närheten. Sen ska man självklart ha koll på värmen! Tar man det bara lugnt och håller barnen från köket är det inga problem. 
 
Här använder jag panko, som är ett asiatiskt ströbröd som består av flingor istället för av bara strö. Det ger ett extremt frasigt resultat och passar perfekt till både fisk och kyckling. För att få extra bra fäste så dubbelpanerar jag kycklingen, först i vanligt vetemjöl, sen i ägg och sist i panko. Då får man ett maximalt frasigt resultat, och en magiskt saftig kyckling.
 
Friterad kyckling med rostade rotfrukter, guacamole och grönsallad:
 
600 gram kycklinglårfile
2 ägg
Vetemjöl
Pankoströ
Salt
Olja att fritera i (tex frityrolja, solros eller raps)
 
Potatis
Morötter
Rotselleri
Olja
Paprikapulver
Salt
 
4 avokado
1 lime
2 vitlöksklyftor
1/2 röd chili, finhackad
Salt
 
Sallad
Gurka
Grön paprika
Tomat
Crema di balsamico alt vinegrett
 
Börja med dom rostade rotfrukterna. Sätt ugnen på 225 grader. Skala rotsellerin och morötterna men behåll skalet på potatisen om dom ser fina ut. Klyfta i lika stora bitar, lägg på en bakplåtspappersklädd plåt, gnid i med olja, pudra över paprikapulver och salta. Låt gå mitt i ugnen till allt är riktigt mjukt, ca 25-30 min. Rör om nån gång, och bränn ev av med grillelementet dom sista 5 minuterna för extra färg. 
 
Mosa eller hacka dom skalade avokadon på skärbrädan, pressa över 1/2 lime, riv vitlöken och blada i. Salta och tillsätt chili efter smak. Smaka av med ev mer lime. Jag föredrar guacamolen lite grov så därför undviker jag att mixa den, men det är en smaksak. 
 
Skär grönsaker till salladen och blanda, servera med balsamico alt vinägrett. 
 
Dela kycklinglårfileerna i två delar, salta väl, pudra över vetemjöl och se till att alla bitar får ett mjöltäcke. Vispa upp äggen lätt, doppa kycklingen och panera i pankoströbrödet. Värm oljan till ca 180 grader, fritera i omgångar, låt rinna av på papper och servera helst nyfriterade. 
 
 

Kommentera

Publiceras ej