Nu tog jag sista lammbitarna ur frysen, det som jag skrapat från ben, samt kött från halsen och tunnbringan som jag ändå inte riktigt vet vad jag ska laga nått vettigt av. Och har man en köttkvarn går det snabbt och lätt att själv mala sin färs. Från start till färdig färs tar det max 20 minuter! Då har du en färs som du vet inte innehåller några "köttliknande" produkter, utan bara består av det du faktiskt vill att din färs ska innehålla. En annan fördel är att man slipper förpackningsgaser som dom flesta färsförpackningar nu är fyllda med, faktum är att dom ger köttet en viss bismak och ger en försämrad kvalité rent tillagningsmässigt. Och så länge man kan undvika alla "konstigheter" i mat så känner jag mig nöjd!
 
 
 
Att göra egna dumplings är kul, men lite pilligt första gången och det tar lite tid innan man fått in snitsen. Man kan fylla sin dumpling med vad man vill egentligen, men jag tycker man ska försöka hålla sig till dom asiatiska smakerna för bästa resultatet. Sen spelar det ingen roll om det är nöt, lamm, fläsk, kyckling eller skaldjur man använder som bas. Det enda jag inte har provat är fisk. 
 
Eftersom att man använder sig av deg tycker jag man kan hoppa över nudlar eller ris till och bara servera en asiatisk sallad eller som här, wokade grönsaker. Dumplings kan också vara del av en måltid med flera asiatiska rätter. 
 
Dumplings med lamm:
 
400 gram lammfärs
1 röd chili, finhackad
3 cm ingefära, finriven
1-2 sticklökar, tunt strimlad
Färsk mynta efter tycke och smak, finstrimlad
6 vitlöksklyftor, finrivna
3 msk ljus soja
Salt
 
1 paket goyza deg
En ånginsats (gärna bambu)
Bakplåtspapper
 
 
 
Doppsås:
 
1 dl ljus soja
1/2 sticklök (bara det gröna)
1 tsk chiliolja
2 tsk sesamolja
1 tsk hel svartpeppar, grovt mortlad
 
Rör ihop alla ingredienser till doppsåsen.
 
Börja med att mala färsen om du inte har färdig. Se till att kött och kvarnen är riktigt kalla innan du börjar, annars kommer köttet vätska sig onödigt mycket. 
 
Klipp till bakplåtspapper som pappar i ånginsatsen, anledning till att man gör det är för att dumplingsarna har en tendens att fastna annars. Vik pappret till en triangel och klipp hål för att släppa in ånga, samma princip som när man klippte "snöflingor" som barn. 
 
 
 
 
Blanda samman alla ingredienser till fyllningen, provstek en bit om du är osäker på smaksättningen.
 
 
Lägg ca en tesked fyllning på ett ark goyzadeg, och försegla dumplingen med lite vatten. Det finns en mängd olika sätt att vika en dumplings på, instruktioner till en uppsjö finns på internet. Jag brukar göra veckiga varianter, men huvudsaker är att det inte blir några glipor. Lägg dina dumplings på en fuktig handduk under tiden som du för resten.
 
 
 
 
 
Lägg i det hålklippta pappret i ånginsatsen, sen dina dumplings, viktigt är att dom inte överlappar varandra - då fastnar dom i varandra.
 
 
Koka ca 10 min på full värme. Servera direkt ur din ånginsats.
 
 
 
Wokade grönsaker:
 
Självklart kan man använda andra grönsaker, jag tog det som fanns hemma i kylen. Bra att tänka på är att det gärna får vara blandade färger.
 
Romanesco
Blomkål
Morot
Vitkål
Bambuskott
Sticklök
Vitlök
ingefära
Ljus soja
Sesamolja
Chiliolja
Neutral olja
Svartpeppar hel, grovmalen i mortel
 
Skär grönsakerna i bitar som tar ungefär lika lång tid att woka. Woka i den neutrala oljan i en het wok, på maxvärme hela tiden. Börja med dom hårdaste grönsakerna, vänta med sticklök, ingefära och vitlök. Fyll inte woken för full, utan stek i omgångar om det blir för mycket. 
 
 
När grönsakerna fått lite färg, tillsätt vitlök o ingefära. Avsluta med att vända grönsakerna i sesamolja, chiliolja, svartpeppar och soja.  Vänd i sticklök. 
 
Servera dom rykande heta dumplingsarna tillsammans med grönsakerna och doppsåsen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1 kommentarer

Zeina

22 Oct 2014 21:01

Din blogg är fantastisk! Ser väldigt gott ut. Ska testa dessa. Tack för ett bra recept!

Svar: Tack snälla Zeina! Dom är jättegoda och inte allt för svåra att göra om man köper degen. Men när ska du starta blogg?!! Tycker verkligen att det skulle behövas fler bloggar med mat från mellanösternområdet. Du är en fantastisk kock, och dina bilder är väldigt proffsiga. Så nu väntar jag (och många fler) på att vi får följa din matlagning i bloggform ;)
Ingela

Kommentera

Publiceras ej